Nejnovější update atopika
Fotografie od Sharon McCutcheon z Unsplash

Nejnovější update atopika

Rady a tipy

Kdo sleduje můj blog už nějakou dobu, tak ví, že už jsem jeden článek o atopickém ekzému vydala. Je to ale už nějaká doba, proto jsem se rozhodla udělat menší aktualizaci toho, jak u mě ekzém vypadá v tuto chvíli. První článek na toto téma jsem směřovala spíše jako menší úvod do problematiky atopiků a víc to přiblížit těm, kteří ekzém nemají.

Tentokrát to bude trošku jinak a to tak, že se budu zaměřovat na účinky různých produktů a potravin, a naopak čemu se snažím vyvarovat a ekzém se lepší. Je jasné, že jsme každý atopik jiný a mohou nám vadit různé věci či potraviny. Ale jedno máme stejné, a to jsou příznaky a následné neustále rozdrbávání si puchýřků.


MUSÍTE ZAČÍT U KOSMETIKY A JÍDLA
Kdo žije s atopikem nebo je sám atopik, musí se smířit s tím, že to asi nikdy nebude probíhat na bázi „nic mi nevadí a v ničem se nemusím omezovat“. Bylo by krásné nemít žádné problémy a následné alergické reakce, které se nám projeví na pokožce. Bohužel se tomu musíme postavit čelem a nebrat tyto výjimky ve špatném slova smyslu. Naopak se zkuste na dané situace dívat tak, že my atopici máme možnost nad věcmi a potravinami více přemýšlet, a to nám dává širší obzor různých variant a alternativ.

Jestliže vás trápí ekzém a vy už nevíte jaká kortikoidní mast by vám pomohla, musíte zkoušet. U lidí s atopickým ekzémem je to vždycky o zkoušení a následné upravení životního stylu. I kdyby to mělo být jen na dané období. Často se stává, že se časem k danému produktu či potravině vrátíte. Je nutné, abyste se zaměřili na sebe a pozorovali své tělo a pokožku, co jim vadí a co naopak prospívá.

PIŠTĚ SI POCTIVĚ JÍDELNÍČEK
Alergie nemusí být na lepek nebo sóju, jak je u hodně lidí známo. Může to samozřejmě být i váš případ, ale to musíte zjistit sami na sobě. Jakmile je vám po rohlíku divně ve slova smyslu – pocit těžkosti, nadýmání, bolesti břicha a následná vyrážka v podobě ekzému a jste přesvědčeni, že jste ten den nejedli nějaké další potraviny, co by mohly váš stav zhoršit, zkuste na týden až 14 dní rohlík a další lepek vyřadit. Jedině takhle zjistíte, jestli vaše dedukce je pravdivá. Když budete jíst bez lepku, ale ekzém ne a ne zmizet, jednoduše se podíváte do jídelníčku a zkusíte další potravinu.

Opravdu jedině takhle zjistíte, jaké potraviny nejsou snadno stravitelné pro vaše tělo a střeva jednoduše propustí, tím pádem se ekzém projeví.

Zároveň doporučuji se vyhýbat velmi kořeněným pokrmům, citrusům, smaženým jídlům a hodně uměle zpracovaným potravinám. Může vám to dělat problémy teď, ale třeba za rok už ne. Neznamená to, že si nebudete moci dát mandarinku, to vůbec ne. Spíš jde o to, abyste určité potraviny nejedli denně od rána až do večera.

 

CO JSEM ZJISTILA JÁ
Člověk s ekzémem se stále učí a hledá. Buď se krásně vyspí nebo ho čeká noc plná utrpení v podobě svědění a následného mokvání ložisek ekzému.
Já osobně jsem vypozorovala, jak moc u mě hraje roli stres a hormony společně se stravou a pitným režimem. Jde to všechno ruku v ruce, jako vždycky u všeho. Já vím, je to už unavující a častokrát opravdu otravné, ale musíte to přijmout jako kus sebe, který vás pravděpodobně bude provázet sem tam celý život.
I když je to složitější, zvlášť v této době, stres hraje u ekzému obrovskou roli. Doporučuji se zaměřit na cvičení, meditace, a hlavně si najděte koníčka, který vás bude uklidňovat a držet v relativně udržitelném optimismu. Já si našla pohyb, hudbu, cvičení, občas procházky, vaření a psaní. Díky těmto aktivitám se cítím víc v pohodě a příjemně to naladí do lepšího psychického rozpoložení. Naštvanost, stres a neustálá negativita nepomůže atopikovi, ale ani jakémukoliv člověku.

CO MI DOPOMÁHÁ K LEPŠÍMU STAVU POKOŽKY

POTRAVINY:

BORŮVKY – výborná prevence proti různým infekcím

LOSOS – vysoký obsah bílkovin, omega-3 mastných kyselin a vitamínu D

FILTROVANÁ VODA – čistá voda je naprostý základ našeho zdraví

ZELENÝ ČAJ – má vysoký obsah přirozeně se vyskytujících silných antioxidantů

BANÁN – obsahuje velké množství antioxidantů, zdrojem pektinu, který pročišťuje krev, odvádí toxické látky z těla

ČERVENÉ HROZNY – silný antioxidant, zmírňuje zánětlivé procesy


DOPLŇKY STRAVY:

OMEGA-3 MASTNÉ KYSELINY – mají protizánětlivé účinky

MOŘSKÝ KOLAGEN – zlepšuje stav pokožky

ZINEK – ovlivňuje celý imunitní systém, chrání tělo před oxidačním stresem

PROBIOTIKA – pomáhají při trávení a zpracovávání potravy


Jakýkoliv problém, který vám dává tělo nějakým způsobem najevo je vždycky spojený s něčím uvnitř. Nemyslete pouze na svůj zevnějšek, ale snažte se více věnovat svému vnitřku, který velmi ovlivňuje jakou máte náladu, jak vypadáte, jak se fyzicky cítíte a pamatujte, že cokoliv zvenku je odrazem vašeho vnitřního já. Starejte se o sebe, jak nejlépe to jde!

Mějte se krásně.

Vaše B.

Foto Barbora Benešová
Barbora Benešová
Jsem holka, co razí pravidlo „s úsměvem jde všechno lépe“, tudíž se vždycky snažím najít řešení v každé situaci. Ráda pomůžu, a pomocí psaní doufám, rozkouzlit úsměv na tváři i vám!