Zdraví jako priorita číslo jedna
Fotografie od Jellybee z Unsplash

Zdraví jako priorita číslo jedna

Rady a tipy, Úvahy

Nic neuděláme s jistou genetikou, která nám byla vrozena a máme jednoduše k určitým nemocem či indispozicím vyšší náchylnost. Ovšem i tak se dá pracovat stejně, protože to, jak žijete má velký důsledek na vaše zdraví. Psychická a fyzická pohoda jde ruku v ruce, proto je třeba, i když je to někdy těžké, posilovat obě strany, které mají pro náš zdravý chod největší podíl.

Důležitost zdraví si mnohokrát uvědomíme ve chvíli, kdy je něco špatně. Je svým způsobem škoda, že nás zastaví až nějaká nemoc nebo okolnosti, které nám komplikují normální každodenní život. I když nás nemusí v dané situaci nic trápit, stále bychom měli přemýšlet nad tím, jestli je našemu tělu dobře v tomto stylu, který žijeme. Poslouchat své zdraví, svou psychiku, a tím pádem předejít případným nepříjemnostem.

Padají vám vlasy? Jste nespokojeni se svým tělem? Máte až nezdravě málo energie nebo naopak spíte kde se dá? Dělá vám problém usínat? Něco se děje a tělo vám dává jasně najevo, že je nespokojené. Nemusí se jednat o složitosti, stačí se zaměřit na takto jednoduché náznaky, kterých bychom si ale měli všimnout v raném stádiu. Mnohokrát stačí málo a dokážeme podchytit něco dřív, než by se vše překlopilo do něčeho vážnějšího.

I když se může zdát, že se jedná o stále dokola opakující se pravidla, kterým málokdo věří, stále na naše fungování a zdravý život mají svůj velký podíl, který bychom opravdu neměli podceňovat.

POHYB
Není potřeba se 3x týdně doslova urvat v nejbližším fitness centru jen proto, že jste to viděli na Instagramu. Stačí poslouchat sebe. Jestli je vám lépe ve vodě, na kole, při procházce nebo běhu, zvolte to, co je ideální pro vaše tělo a psychickou pohodu. Z čeho nebudete v nervech při příchodu, naopak na co se po celém dni nebo hned ráno po vstávání budete těšit. Zařadit pohyb můžete klidně každý den, ale nic se nestane, jestliže budete svou aktivitu provozovat 2x,3x nebo 4x týdně. Je to o vás, neřiďte se jinými lidmi.

STRAVA
Strava má obrovský vliv na naše fungování. Ať se jedná o vnitřní nebo vnější odkaz, vždycky za tím jsou dva faktory, strava a psychika. Abyste mohli podporovat svoje zdraví správně, je potřeba si uvědomit, že to, co jíte se odráží na mnoha stanovištích. Svou stravou ovlivníte celý chod těla i psychické pohody, proto se snažte dávat do svého těla maximum toho, z čehož víte, že bude mít kvalitní zdroj a zároveň se budete i vy cítit dobře. Někdy si tělo vyžaduje dort, sušenku nebo něco, co máte rádi. Nic si nezakazujte, protože znáte to, zakázané ovoce nejlépe chutná. Vše je o množství a pravidelnosti, kdy si své mlsky dopřáváte.

ODPOČINEK
Odpočíváme málo, nedáváme tělu dostatečný prostor k nabrání energie zpět. Pamatujte na to, že stres je jeden z největších žroutů nejen času, ale i zdraví, proto dbejte na to, abyste měli v rámci možností balanc. Je náročné najít klid a čas na odpočinek, zvlášť když přijde tzv. období jobovek, kdy se sype vše pod rukama a vy už nevíte co a jak. Snažte se i v tomto případě najít alespoň víkend na odpočinek.

SPÁNEK
Spánek se velmi zanedbává a bere mnohokrát na lehkou váhu. Tělo si zvykne na všechno, stačí pár dnů a klidně se naučí vyjít se 4 hodiny spánku, ale je to podle vás zdravý přístup? Všichni známe, že to jednoduše někdy nevyjde, ale stejně tak jste pánem svého těla a času převážně vy, tudíž není špatné najít svůj harmonogram tak, aby tělo mělo šanci dostat to, po čem žádá.

HOBBY
Vraťme se společně do dob, kdy jsme byli dětmi a měli svůj čas na sebe v podobě hraní si. I když jsme dospělí, neměli bychom si odpírat něco, co máme rádi a naplňuje nás to radostí a uspokojením. Jestliže rádi něco sbíráte, chodíte plavat, rádi poznáváte svět nebo třeba čtete, dopřejte si svých pár minut na to, co máte rádi a uvolněte se. Je fajn na chvíli zapomenout na okolní problémy a starosti a jednoduše si okolo sebe udělat svou „hobby chvilku“.

 

I když se to nemusí zdát, je spousta faktorů, které nám dopřávají kvalitní život a tím i být v pohodě. Může se nám to líbit nebo ne, ale i přes všechny extra rady a doporučení je stejně nejlepším řešením začít u kořenů. Základní jednotky pro zdravý životní styl a život je to, u čeho bychom se měli pozastavit a případně měnit. Jestliže v životě nebudeme mít pohyb, stravu, odpočinek a svůj koutek pro sebe, odrazí se to na našem zdraví a je jedno, jestli dnes nebo až za 50 let. Naslouchat svému tělu je složité, ale velmi podstatné. Naučme se komunikovat se svým tělem a poslouchat jeho varování, protože jedině tak si uvědomíme, jak moc pro nás tělo dělá a jak je podstatné se o zdraví starat.

 

Mějte se krásně.


Vaše B.

Foto Barbora Benešová
Barbora Benešová
Jsem holka, co razí pravidlo „s úsměvem jde všechno lépe“, tudíž se vždycky snažím najít řešení v každé situaci. Ráda pomůžu, a pomocí psaní doufám, rozkouzlit úsměv na tváři i vám!