Výhody přerušovaného půstu
Fotografie od Rachel Park z Unsplash

Výhody přerušovaného půstu

Rady a tipy

O přerušovaném půstu mnoho z vás jistě slyšelo nebo jste dokonce i vy sami v tomto životním stylu zběhlí. Pro ty, kteří o něm slyší prvně a rádi by se o něm více dozvěděli, tak existují různé typy a styly přerušovaného půstu, ale ve stručnosti bychom se měli podívat na menší charakteristiku celého procesu.
Přerušovaný půst je druh stravovacího režimu, při kterém střídáte půst a následně konzumujete pokrmy. Není dané, jaká jídla byste měli, a naopak neměli jíst, ovšem aby měl daný půst pozitivní smysl na vaše zdraví, je dobré i s půstem začít s vyváženou stravou.

 Jestliže se rozhodnete do přerušovaného půstu zapojit, je nutno si uvědomit mnoho důležitých aspektů. Rozhodně bych tento druh stravování nedoporučovala těm, kteří jsou zdravotně ne zcela přizpůsobeni k tomu, aby například 16 hodin hladověli. Je to také o tom si rozmyslet, zda-li to chcete jen zkusit nebo přijmout tento životní styl.
Neberte půst tak, že se svým způsobem nějak trápíte nebo mučíte své tělo. Samozřejmě nehovořím o extrémech, ale naše tělo je přizpůsobeno k tomu, aby zvládlo delší dobu bez jídla.

Typů přerušovaného půstu je mnoho, proto můžete vybírat z různých hodinových možností. Mezi nejznámější patří 16:8, kdy se postíte 16 hodin a 8 hodin jíte. Tato mi přišla jako nejvíce přijatelná, a i oblíbená mezi ostatními, proto vám ji tu zmiňuji více. Jak si čas jídel rozhodíte je zcela na vás, jediné, co by vás mělo zajímat, tak je 8 hodin jídla. Jestli začnete s prvním jídlem v 9 a skončíte v 5 odpoledne, nebo začnete jíst ve 12 a skončíte v 8, to je všechno zcela na vás. Hlavně byste měli jíst ve chvíli, kdy máte opravdu hlad, a ne kdy na vás jdou chutě.

Všechno má své pro a proti, ale v tomto článku bych vám ráda ukázala výhody přerušovaného půstu, díky kterým můžete tuto metodu alespoň vyzkoušet, i kdyby to mělo být jen tak. Nikdy nevíte, jestli vám něco sedne nebo naopak.

JÍDLO SI BUDETE PLÁNOVAT DOPŘEDU
Jednou z výhod je jistě ta, že nad jídlem přemýšlíme. Vzhledem k tomu, že máme omezený čas konzumace, naplánujeme si a nevynecháme oběd jen proto, že se nám večer nechtěl připravit. Naopak nás donutí si sednout a uvědomit si, jaké jídlo by se mělo podávat, abychom neměli hlad a tělu dopřáli veškeré živiny, které potřebuje.

BUDETE PŘEMÝŠLET NAD PORCEMI
Časem zjistíme, že nám bohatě stačí i 3 vydatná jídla denně, proto začneme přemýšlet nad tím, abychom se zbytečně nepřecpávali, a naopak abychom se neodbyli malou porcí, která nás nezasytí. Celkově začneme fungovat trošku jinak a jídlo budeme brát nejen více vážně, ale i si budeme jídla vážit.

BUDETE JÍST, PROTOŽE BUDETE MÍT OPRAVDU HLAD
Mnohokrát s tímto bojujeme všichni, kdy si člověk dá něco, na co má jen chuť, ale častokrát ani ne proto, že by ji opravdu měl, ale i z pouhé nudy. Ano, na druhou stranu, co by to bylo za život, kdybychom si museli všechno odepírat, ale jen pro svoje zdraví bychom mohli trošku přemýšlet víc. Jakmile se naučíte sestavovat potraviny tak, aby vás zasytili, a navíc byste se po nich cítili dobře, pak není důvod a ani nálada na to si brát 4 sušenky, ale třeba jen jednu na tu opravdovou chuť.

KAŽDÉ SOUSTO SI VYCHUTNÁTE A BUDETE MU VĚNOVAT POZORNOST
Jídlo by měl být svým způsobem rituál, na který si uděláte čas, prostor a nebudete všechno cpát ve spěchu nebo při sledování televize. Nejen, že se na daný pokrm řádně nesoustředíte, ale hlavně si ho ve finále ani nevychutnáte a zhltnete ho ani nevíte jak. Jakmile si budete vědomi, že vás za den čekají 2-3 hlavní jídla denně, dojde vám, že si zaslouží danou pozornost a časem na to přijdete i vy, že místo 10 minut jezení můžete jíst klidně 30 minut, ale budete se cítit opravdu najezení, protože jste dostatečně kousali a dali si čas.

TĚLU DOPŘÁVÁTE ČAS NA REGENERACI A TRÁVENÍ
Stejně jako například svaly, i žaludek a střeva potřebují čas na regeneraci a odpočinek. Neustálé přejídání se a mlsání…tím svému tělu nedáváte možnost ani chvilkového odpočinku, který by potřeboval. V případě, kdy byste měli mezi jídly delší odmlku je vidina toho, že tělo může být v klidu a vaše orgány nemusí stále s něčím pracovat.

ČEKÁ VÁS KVALITNĚJŠÍ SPÁNEK
Ne nadarmo se říká, že bychom neměli 3-4 hodiny před ulehnutím do postele cokoliv jíst. Dáváme tím tělu najevo, že se chystáte do odpočinkové zóny, a tudíž ho nebudete zatěžovat na noc, abyste si opravdu odpočinuli. Kvalitní spánek jde ruku v ruce s vaší životosprávnou, tudíž jestli špatně spíte, můžete vyzkoušet pozměnit stravovací návyky a třeba vás to příjemně překvapí.

NEBUDETE SE CÍTIT NEUSTÁLE PLNÍ
Velkou výhodou si osobně myslím je zrovna tento bod. Znáte jistě pocit, kdy máte pocit, že vám exploduje břicho, stále v něm něco bublá, a zkrátka se necítíte ve své kůži. Všechno, čím své tělo krmíte, tak se vám časem ukáže, a je jen na vás v jakém směru a jak. Jestliže ho budete trápit a nedopřejete mu vyváženou stravu plnou vitamínů a potřebných látek, nebude sloužit tak, jako v případě, když mu dáte od všeho trochu, aby mohlo správně fungovat. Stačí jen zpomalit a začít o trošku víc o tomhle všem přemýšlet.


Proto, abyste se cítili lépe sami v sobě, a i vaše tělo, nemusíte dodržovat diety nebo extrémní půsty, které ve finále nejsou vůbec udržitelné a jedině tak si můžete klidně založit na větší problémy. Je spousta možností, co a jak můžete dělat, ale nejdůležitější je stejně to, jak se budete poté cítit vy. Jestli vám vyhovují půsty, zůstaňte při nich. Jestli ne, hledejte dál, protože každý ten svůj skvělý pocit vnitřně opravdu pozná. Výhody jsou jedna věc, ovšem vyhovující styl je něco dalšího. Zkoušejte a najděte to, co vám hraje do těch vašich not. Děláte všechno pro sebe, a hlavně kvůli sobě.


Mějte se krásně.

Vaše B.

Foto Barbora Benešová
Barbora Benešová
Jsem holka, co razí pravidlo „s úsměvem jde všechno lépe“, tudíž se vždycky snažím najít řešení v každé situaci. Ráda pomůžu, a pomocí psaní doufám, rozkouzlit úsměv na tváři i vám!