Ranní povzbuzení
Fotografie od Laura Chouette z Unsplash

Ranní povzbuzení

Rady a tipy

Budík, ospalé oči, pomalé loudání se z postele a následná naučená rutina, která vás víc uspává. Klasické ráno většiny lidí. Otázka, která se houpe ve vzduchu je jasná. Kde vzít více energie a být svěžejší?


„Ten zatracený budík už zase zvoní? Vždyť jsem ho nedávno zapínala a už je zase ráno.“ Klasické věty ihned po probuzení. Ne nadarmo se říká, že postel je nejpohodlnější po ránu, nikoliv večer, kdy se nemůžeme uvelebit do ideální polohy. Tu pravou nalezneme samozřejmě 5 minut před budíkem. Teď vidíme pouze vidinu celého dlouhého dne a rychlého doplnění kofeinu.

Je složité najít ráno systém, ve kterém budete schopni ráno fungovat nejen týden, ale i delší dobu. Vždy jsem si sama říkala, co a jak změním, ale pak mě to časem zase opustilo, protože jsem se přemlouvala a jakmile tam je něco nuceného, nikdy to nebude fungovat déle.
Dalo by se říct, že jsme pravděpodobně rozděleni na 2 tábory – ranní ptáče a noční sova. Znám spoustu lidí, kteří jsou nejvíce akční okolo 12-03 v noci a naopak další, kterým nedělá problém vstávat v 6 ráno i když je víkend anebo mají volno. Dlouho jsem přemýšlela, kam bych samu sebe zařadila, nebo ke které skupině mám blíže. Řekněme si upřímně, hodně z nás nemá rád vstávání brzy ráno, ale pravděpodobně bych se řadila asi spíše do ranních, protože by vám každý z mého okolí řekl, že usnu téměř u každého filmu, který se pustí po 10 večer. :-D Nemám problém vydržet, ale logicky musí být člověk vyspalý. Je pravdou, že když projdu ranními 2 minutami „smrti“, pak se probudím a dokážu fungovat.
Jsou lidé, kterým doslova fyzicky ubližuje vstávat brzy. Naruší jim to celý proces v těle a jsou tak nastavení, že neusnou v 10 večer, aby se vyspali. Naopak potom raději nespí pomalu celou noc. Pro někoho, že si jde lehnout dřív bohužel neznamená, že se lépe vyspí. Tvrdí se, že dospělí lidé ve věkovém rozmezí cca od 18-60 let potřebují 7-9 hodin kvalitního spánku. Je jasné, že se za tím skrývá nepřerušovaný a klidný spánek, nikoliv, že se budíte každou hodinu. Poté rána vypadají tak, jak častokrát vypadají…strašidelně.

Stačí vstát a už tohle je krok k dobrému dni, musíte si říct. Najděte v sobě sílu, překonejte se a uvidíte, jak pyšní po výstupu z postele na sebe budete. Stejně jako kdybyste vyšlapali třeba Sněžku. Rad je spousta, ale zkuste si přečíst více, co pomáhá mně a třeba se v tom najdete a bude se vám lépe den začínat.


ROZTAŽENÍ ROLET A ZÁVĚSŮ
Denní světlo je skvělým startem do nového dne. Sice ze začátku pro někoho nepříjemné, ale oči si tím alespoň zvyknou na světlo a nebudete dalších 10 minut mžourat očima, než se vůbec rozkoukáte.

USTLÁNÍ POSTELE
Ustlání postele mám naučené od dětství. Sama jsem si hned po vyškrábání se z postele ustlala. Nejen že ze sebe budete mít dobrý pocit až přijdete domu, ale taky se proberete pohybem, že musíte tu peřinu zvednout. Takže taková radost 2v1, ustelete si a zároveň si trošku protáhnete tělo.

PROTAŽENÍ PO ZVEDNUTÍ SE Z POSTELE
Protažení svalů po celé noci je super věc a pomocník na záda. Poradila mi to moje fyzioterapeutka, když jsem navštěvovala rehabilitace ohledně zad. Je to vážně jeden snadný krok k lepšímu dni a pro uděláte pro své tělo něco navíc, za které vám poděkuje buď během dne nebo za pár let.

STUDENÁ/VLAŽNÁ VODA NA OBLIČEJ
Pro někoho překonání se, pro jiné absolutně nepřípustný krok. Studená voda je svým způsobem výzva, ale probudí vás snad nejvíc ze všeho. Zkuste to a jste čilí ihned. :-D Zároveň je dokázáno, že teplá voda na obličej nepatří, naopak studená je ideál.

TEPLÁ VODA S CITRONEM/SKLENICE VODY (NE LEDOVÉ)
Když jsem chodívala na střední školu, moje první cesta z postele byla do kuchyně pro vlažnou vodu s citronem. Příjemně mě to probralo díky citronu, ale zároveň zahřálo, protože voda byla teplejší. Někdy jsou dny, kdy mi dělal citron ráno trošku nevolno, z důvodu kyselosti, ale záleží na nastavení si to v hlavě. Takže doporučuji jako super startovní nápoj. Kdo není za tým s citronem, můžete si dát sklenici vody. Nepijte ale studenou, spíše odstátou. Tělo po ránu potřebuje do žaludku teplé, aby se vám metabolismus nastartoval, ne zmrznul. :-D

HUDBA
Hudbu si pouštím ve chvíli, kdy mám opravdu pocit, že usnu. I takové dny jsou, proto není špatné si pustit buď rádio anebo váš nakopávající playlist, který vás donutí se probrat a nastartovat na celý den. A co víte, třeba si i po ránu zatancujete do rytmu.

NE PŘÍLIŠ TEPLO V LOŽNICI
Jakmile je teplo, nikomu se nikam nechce. A už vůbec ne z postele. Netvrdím, ať máte v zimě 10 stupňů v ložnici, ale příliš přetopený prostor vás nedostane vůbec nikam a ještě zaspíte. Proto ideální teplota je podle mě 15-20 stupňů, super kompromis je 17.

ČIŠTĚNÍ ZUBŮ SPOLEČNĚ S DŘEPOVÁNÍM
Tento bod chce určité soustředění, aby zubní pasta nebyla po celé koupelně. Jakmile ovšem dokážete dělat více věcí najednou, dejte si během čištění 2 minuty dřepů. Opět využijete své drahocenné minuty nejen k čištění zubů, ale dáte nějaký čas svému fyzickému zdraví. Není to extra cvičení, ale probudíte se tím bezpodmínečně.


Rána ihned po budíku jsou a vždycky budou těžké i pro to největší ranní ptáče. Ukončujeme jeden proces, který nahrazujeme dalším. Pomalejší, ale intenzivnější start je mnohdy lepší, než abyste se uštvali a byli vyčerpaní už ve 12 v poledne. Každý si vyzkoušejte svůj systém a případně zkuste a následně ho doplňte o rady, které jsem vám sepsala. Jsou to aktivity, které mi pomáhají si ráno alespoň trochu užít a mít ze sebe dobrý pocit, že jsem se dostala do kolejí, kdy už mohu fungovat na plné obrátky.

Mějte se krásně!

Vaše B.

Foto Barbora Benešová
Barbora Benešová
Jsem holka, co razí pravidlo „s úsměvem jde všechno lépe“, tudíž se vždycky snažím najít řešení v každé situaci. Ráda pomůžu, a pomocí psaní doufám, rozkouzlit úsměv na tváři i vám!