Posílení imunity v podzimním období
Fotografie od Barbora Benešová

Posílení imunity v podzimním období

Rady a tipy

Každý z nás zná pocit slabosti, kdy se vám nic nechce, nemáte náladu a k tomu cítíte, že na vás něco leze. Nemusí být ani podzim, ale změny počasí, děštivo a nepříznivě chladná rána nedávají plusové body u zdraví téměř nikomu.

Jako malá jsem měla imunitní systém na bodě mrazu a téměř každý první týden ve škole mě skolilo nachlazení. Někdy jsem si prošla i náročnějšími nemocemi, proto jsem se od určitého věku snažila na imunitu zaměřit a dělala vše pro to, abych se zbavila každoročních problémů trochu jinou cestou než sirupy, prášky anebo antibiotiky, které mi organismus, a už i tak slabou imunitu, dostaly do kolen mnohem víc.
Jsme lidé, řešíme věci až ve chvíli, kdy je buď pozdě, nebo nás to omezuje v každodenním životě. Četla jsem několik článků a vzdělávala se, jestli je řešení, které by pomohlo ještě včas, nějaký zázrak, co by mi chránil imunitu a díky tomu bych to řešila vlastně dopředu tak, že by na mě nic skočit nemohlo. No, nedočetla jsem se vůbec nic. Zázračný lék asi není.

Ovšem moje já se nevzdávalo. Řekla jsem si, že to zkrátka zkusím sama. Budu se řídit vlastní intuicí, která moc dobře ví, co dělá, zvlášť u žen. Můj táta mi vždycky říkával, že ženy mají tak silnou intuici, že by se ji měly opravdu snažit naslouchat. A možná měl pravdu.
Přestala jsem se zaměřovat na různé lektvary a rady na internetu a začala jíst více ovoce, zeleniny, dbala na dostatečný spánek, pohyb, a tak nějak jsem zjistila, že to často i stačí. Vitamíny určitého druhu mám, ale beru to spíše jako doplněk stravy, proč by to taky bylo napsané na těch krabičkách že..? :-D
Sepsala jsem vám věci, které pomáhají mně, ovšem pamatujte na to, že jsme každý jiný a nemusí vám to vyhovovat. Snažím se ale vždycky udělat prostor pro vaši fantazii, abyste si s mým seznamem mohli pohrát podle sebe. Ani to nemusíte dodržovat nebo to třeba už děláte, ale přeci jen není špatné to mít někde na paměti nebo napsané, kam se můžete podívat.

SPÁNEK
Jestli chcete, aby se vám tělo opravdu odvděčilo, dopřejte mu spánek v podobě alespoň 8 hodin. Dostatečný spánek nejen že redukuje stres, ale je to část dne, kdy si vaše tělo může dát oraz. Nemyslete si ovšem, že když spíte vy, spí i váš vnitřek těla. Ten má šichtu vlastně celý život. Proto se doporučuje jíst takové 3 hodiny před spaním, aby nemuselo pracovat tolik a do toho ještě trávit potraviny. To samé s pitím, nepijte na noc. Ledviny potřebují klid stejně tak, a navíc se nebudete budit během noci, že se vám chce na toaletu.


ČISTÁ VODA
Asi každý, doufám, ví, co znamená opravdu poklad na Zemi. Je to voda. Tělo si o ni žádá ve chvíli, kdy ji potřebuje v podobě žízně, ale taky je to někdy dost málo, proto vaše tělo potřebuje i vaši zodpovědnost a dostatek tekutin. Najdete několik statistik a článků a téma, kolik vody bychom měli denně vypít. Není možné věřit všem, proto byste měli komunikovat hlavně s vaším tělem, ale dle mého názoru je super vyváženost 2-3 litry denně. Neberu kávu, džusy, atd. Všimly jste si, že čistá voda vám zažene nejvíc žízeň? Nikdy se mi nestalo, že by mi sladké pití dokázalo zahnat vyprahlost tolik jako voda. Doporučuji taky pít neperlivou, je to lepší pro tělo, že nemusí zápasit s bublinkami, ale chápu, že pro někoho je klasická z kohoutku mdlá, proto jestli se po ní necítíte nafoukle, pijte jakoukoliv. Doporučuji si dát 1 sklenici po probuzení. Dodá vám za noc chybějící tekutiny, probere vás a navíc odplaví látky z noci, které v těle nemají už co dělat.


JÍDLO
Jsi to, co jíš, nebo jak se to říká. To asi není to pravé, jak bych hodnotila lidi. Nejen, že se jich můžete trošku dotknout, ale zkrátka do nich nevidíte. Mohou se cpát zeleninou, ale nemocní jsou stále. Ovšem jestli chcete posílit imunitu, je super si vybírat potraviny kde víme, že nám dodá dost vitamínu C nebo další výhody. Sama ráda experimentuju a zjistila jsem pár potravin, které mi dodají energii, tělo mi děkuje v podobě zdraví a jsou super pro celkový organismus.

Ovesné vločky, zelený čaj, zázvor, česnek, citrusy, vlašské ořechy, jablko, avokádo, borůvky, grilovaná zelenina (cuketa, paprika), med, ryby, černý čaj s medem a citronem

Poslední dny mám takovou tradici po večeři nebo během dne. Miluju vlašské ořechy a moje tělo si o ně doslova říká. Nemám a nikdy jsem neměla potřebu se jakoukoliv potravinou přecpat, vždycky mi to přišlo škoda, protože si ji člověk ani pořádně nedokázal vychutnat.

Jablka jsou skvost a říká se o nich, že jestli si dáte jedno jablko za den, nepotřebujete doktora ani nic jiného.

No a zelený čaj je pro mě oslava a probuzení každého rána. Vždycky mi přišel specifický svou chutí, ale časem jsem si k němu našla cestu, za kterou jsem vděčná. Je to neskutečně zdravý čaj a na podzimní dny naprosto ideální. Já ho piju vlastně celý rok, každé ráno. Výjimkou bývají dny, kdy se třeba necítím nejlépe od žaludku. V tomto případě sahám po černém nebo po heřmánku. A samozřejmě nikdy čaj nesladím, přes to nejede vlak. :-D


Ovesné vločky. Tak k těm jsem si hledala cestu dost dlouho. Často jsem to i vzdala, protože jsem nezjistila, jak je udělat, aby mi chutnaly. Jakmile jsem ale přišla na pár receptů, hned byla super potravina na místě. Doporučuji vyzkoušet ovesnou kaši, kterou najdete mezi mými recepty. 


Zdroj: Barbora Benešová


Zdroj: Barbora Benešová

AKTIVITA
Neříká se nadarmo, že ty nejlepší věci jsou zadarmo. Pohyb je přeci jen nejlepším bojovníkem proti nemocím. Stačí, když si najdete aktivitu na 30-60 minut denně/3x týdně. Našla jsem radosti v procházkách se psy, domácí cvičení a někdy i jen protahování. Je to super věc po celém dni se těšit na nějakou akci. Cvičení si volím podle toho, jak chci, co zrovna potřebuji nebo se do něčeho nového “vyhecuji“. Další skvělá věc je skákající panák. Neberte to jako provokaci v dnešní době v podobě alkoholu, ale rozumíme si.

Všechny tipy záleží hlavně na vás samotných. Ne každému vyhovuje to, co třeba vám nebo mně. Berte to jako tipy, ve kterých byste mohli najít smysl nebo podporu zdraví. Ráda si předávám rady a tipy na různá témata a věci, proto si myslím, že tohle je jeden z článků, kde se nápady a další fungující prostředky mohou propojit.

Mějte se krásně, dávejte na sebe pozor a starejte se o svou schránku, jak nejlépe umíte.

Vaše B.

Foto Barbora Benešová
Barbora Benešová
Jsem holka, co razí pravidlo „s úsměvem jde všechno lépe“, tudíž se vždycky snažím najít řešení v každé situaci. Ráda pomůžu, a pomocí psaní doufám, rozkouzlit úsměv na tváři i vám!