
Dobrý učitel vysvětlí, nejlepší inspiruje
Naskytla se mi možnost udělat rozhovor nejen se svojí sestrou, ale zároveň s učitelkou mateřské školy. Společně jsme pro vás vytvořily jedinečný a upřímný rozhovor, ze kterého mám osobně velkou radost.
Člověk se hned kouká jinak na určité věci a situace, když k nim má bližší přístup. Jako ségra byla vždycky pohodová, a to se projevuje i ve vztahu k malým stvořením, které budují další a další generace na tomto světě. Dle mého se dostal do pedagogické sféry člověk, který je na správném místě.
1. KDYBY TI NĚKDO V 15 LETECH ŘEKL, ŽE BUDEŠ PRACOVAT JAKO UČITELKA V MATEŘSKÉ ŠKOLE, VĚŘILA BYS TOMU?
Jestli v 15 letech, to nevím. V tomto věku je obecně těžké se rozhodnout pro budoucí povolání, protože se člověk často ještě hledá. Já měla ale k malým dětem vždy blízko tak nějak přirozeně, i jsem si jako dítě často hrála na školku/školu.
2. KDY PŘIŠLA TA CHVÍLE, KDY SES ROZHODLA PRO TOTO POVOLÁNÍ?
Na střední škole, která byla jiného zaměření, mě ale tolik nebavila a věděla jsem, že touto cestou jít do budoucna asi nechci. To byl i moment, když mě začala víc zajímat psychologie, pedagogika, obecně lidské vztahy, a tak jsem hledala vysokoškolské studium tohoto zaměření.
3. TVOJE STŘEDNÍ ŠKOLA BYLA ZAMĚŘENÁ NA CESTOVNÍ RUCH, TO JE VELKÁ ZMĚNA. NEPŘEMÝŠLELA JSI, ŽE BYLA CHYBA/ŠTĚSTÍ, ŽE JSI HO OPUSTILA?
Jsem zpětně ráda, že jsem našla tu odvahu změnit obor i přes to se učit řadu věcí téměř od začátku. Cítila jsem na střední, že to není ono a poslechla svoji intuici. To bych radila každému - nebát se změny, nikdy není pozdě.
4. POCIŤOVALA JSI NĚKDY STRACH A ZODPOVĚDNOST ZE SVÉHO POVOLÁNÍ, ŽE TĚ TO AŽ ODRAZOVALO?
Zodpovědnost je v tomto povolání obrovská. S tím se musí počítat už od začátku. Nikdy mě to ale neodradilo.
5. KDYBYS MĚLA VYBRAT POZITIVA A NEGATIVA TÉTO PRÁCE, KTERÁ BY TO BYLA?
Snažím se zaměřovat spíše na ta pozitiva. Pro mě je to práce, která mi dává smysl. Často se můžete dozvědět i dost sami o sobě díky upřímnosti dětí. Dětská radost je něco úžasného a zpětná vazba, kterou vám dávají také. Negativum může pro někoho být psychická zátěž, kterou ne každý dlouhodobě zvládne. Proto by si to měl každý dopředu rozmyslet, než do tohoto povolání půjde, protože to není pouze o tom hrát si s dětmi.
Zdroj: Archiv Terezy Benešové
6. RANNÍ A ODPOLEDNÍ SMĚNY. BYLO NÁROČNÉ SE NA TENTO SYSTÉM NAUČIT?
Pro někoho to může být dost náročné, především ze začátku. Dá se na to podle mě zvyknout. Osobně mi na tom vyhovuje, že každý den je úplně jiný a díky tomu mám ráno nebo naopak odpoledne pak i více volnější.
7. KAŽDÁ ŠKOLKA JE PŘECI JEN JINÁ. JAKÝ MÁTE DENNÍ REŽIM VY?
Denní program nabízí poměr mezi volnými a řízenými činnostmi. Dopoledne i odpoledne probíhá výchovně-vzdělávací část, která zahrnuje spoustu oblastí, které musí předškolní vzdělání splnit. Klademe také velký důraz být s dětmi co nejvíce venku na čerstvém vzduchu.
Zdroj: Archiv Terezy Benešové
8. JAKOU TŘÍDU MÁŠ KONKRÉTNĚ NA STAROST? MĚNILA BYS VĚKOVOU SKUPINU NEBO TI VYHOVUJE?
Mám nyní předškolní třídu a vyhovuje mi. Každá věková skupina má co do sebe a ta práce je pokaždé úplně jiná a nabízí jiné možnosti.
9. CO TĚ NA TÉTO PRÁCI BAVÍ NEJVÍCE?
Mám vždy největší radost, když mohu děti něco nového naučit, pozitivně je ovlivnit, předat jim nějakou hodnotu, posunout je zase o kus dál. Pomoci jim objevovat svět, ale nejdůležitější je být dobrým příkladem. A pak za čas vidět, že to celé mělo smysl.
10. NEPŘEMÝŠLELA JSI NĚKDY NAD ZMĚNOU POVOLÁNÍ?
Já mám dojem, že jsem se v tomto povolání našla. Neumím si teď představit, že bych dělala něco jiného.
11. ŘEKL TI NĚKDO, ŽE SE PROJEVUJÍ NĚKTERÉ JEVY Z TVÉHO POVOLÁNÍ VE VOLNÉM ČASE?
Mně samotné to ani nepřijde, ale možná má pak člověk tendence se starat víc i o dospělé. Jestli jim není zima nebo nemají hlad. :-D
12. STALO SE TI NĚKDY, ŽE BYS NAD NĚJAKÝM DÍTĚTEM PŘEMÝŠLELA I DOMA?
Snažím se nebrat si moc práci tzv. domů. Někdy to samozřejmě nejde, ale myslím, že je to v rámci duševní hygieny důležité. Ať už se jedná o jakoukoliv práci.
13. CHTĚLA BYS, ABY TVOJE DĚTI BYLY S TEBOU VE STEJNÉ ŠKOLCE, KDE PRACUJEŠ? BYLA BY TO (NE)VÝHODA?
To je hodně těžká otázka, na kterou zatím neumím odpovědět. Má to určitě svoje pro i proti. Myslím ale, že člověk musí umět oddělit soukromí od práce. Tam jsem učitelka a ne máma. A přistupovat ke všem stejně i když tam mám vlastní.
14. NEODRAZUJE TĚ MÍT POTÉ VLASTNÍ DĚTI, KDYŽ JICH MÁŠ DENNĚ 20 POHROMADĚ?
Určitě ne. A mezi kolegyněmi snad ani nikoho takového neznám. Spíše si naopak někdy v nadsázce říkám, že pak mít doma svoje 1, 2 nebo 3 možná bude "klidnější". :-D
15. ČÍM SE NEJVÍC ODPOUTÁŠ OD PRÁCE?
Baví mě výlety a cestování do přírody nebo za památkami. V zimě lyže, v létě třeba túry. Ráda čtu, kouknu na nějaký fajn film nebo zajdu s přítelem, rodinou nebo kamarádkou posedět nad dobrým jídlem...
Zdroj: Archiv Terezy Benešové
16. ŘÍKÁ SE, ŽE DĚTI JSOU NEJUPŘÍMNĚJŠÍ LIDÉ, SOUHLASÍŠ?
Rozhodně ano. U nich opravdu platí ,,co na srdci, to na jazyku". Ani to nemusí myslet zle, jen se neumí přetvařovat.
17. JAKÝ MÁŠ POCIT, KDYŽ VÍŠ, ŽE ČAS VE ŠKOLCE JE PRO DĚTI VELMI DŮLEŽITÝ?
Tak já myslím, že čas s mámou a tátou je zkrátka nenahraditelný. Samozřejmě děti ve školce tráví spoustu času a je důležité, aby ten čas byl kvalitní a pestrý po všech směrech. I já se snažím dávat dětem maximum.
18. ZMĚNILY SE TI NÁZORY NA DĚTI CO S NIMI PRACUJEŠ?
Člověk se každý den setkává s různými dětmi a žádné není stejné. Proto je velmi důležité přistupovat ke každému individuálně, s láskou, pochopením a trpělivostí.
19. COVID-19. JISTĚ TO NĚJAK POSTIHLO I TENTO OBOR. JAK FUNGUJETE?
Snažím se tomu moc nepodléhat, to by se pak člověk mohl i zbláznit. Jsme během dne v rouškách, dodržují se přísná hygienická opatření. Pro některé děti i chystáme distanční výuku.
20. JAK NA OPATŘENÍ A PANDEMII REAGOVALY DĚTI? MĚLI JSTE SPECIÁLNÍ HODINY NA TOTO TÉMA?
Vysvětlili jsme si, co se děje, proč se to děje a co to pro nás znamená. Že musíme dbát na důslednou hygienu, mít mezi sebou rozestupy atd. Děti i rodiče ale spolupracují na výbornou, což je skvělé.
21. CO BYS DOPORUČILA RODIČŮM, KTEŘÍ MAJÍ DĚTI STÁLE DOMA A JEJICH REŽIM SE POZASTAVIL?
Snažit se, aby dítě mělo stále režim a povinnosti, které ma i když chodí do školky/školy. Sledovat např. webové stránky škol, kde je řada námětů na práci s dětmi z domova a komunikovat s učiteli.
Dá se sehnat i řada pracovních listů, knihy s nápady, inspirovat se z videí. Já osobně bych se pokusila i třeba dítě zapojit do řady činností během dne, díky kterým se i učí.
Zdroj: Archiv Terezy Benešové
22. KDYBYS MĚLA SHRNOUT SVOJE POVOLÁNÍ DO JEDNÉ VĚTY, JAK BY ZNĚLA?
,,Průměrný učitel vypráví. Dobrý učitel vysvětluje. Výborný učitel ukazuje. Nejlepší učitel inspiruje." - Charles Farrar Browne